אז מה עדיף מהנדס או הנדסאי בניין?
אתחיל בגילוי נאות- אני מהנדס בניין בוגר אונ' אריאל וכיום כחלק מעבודתי אני מרצה בבית ספר להנדסאים. את עולם ההנדסה הכרתי בתור סטודנט וכיום אני לומד להכיר את עולם הנדסאי הבניין מקרוב מהצד השני.
כשאני הייתי סטודנט הייתה הרגשה בקרב המהנדסים (לפחות כאלה שאני מכיר) שיש מאין זלזול בהנדסאי הבניין שנובע מההנחה הפשוטה שמי שלמד "רק" הנדסאי בניין הוא כנראה פחות חכם ,מוכשר או עתיד להיות בעל מקצוע פחות טוב ממי שלמד הנדסת בניין.
וזוהי , חבריי המהנדסים, טעות קשה ביותר.
כשהתחלתי ללמד בכיתה של הנדסאי בניין , הייתה בי מאין תחושת החמצה שאני לא זה שיושב בכיתה ולומד. היתרון הגדול ביותר בעיניי בלימודי הנדסאי הבניין זה שהם לימודים פרקטיים. כלומר רוב הידע שמועבר בכיתה זה ידע שאחריו אפשר ללכת וליישם אותו בשטח, הן בתחומי הביצוע או הפיקוח וכמובן בתכנון מבנים. בזמן שבכיתת המהנדסים מלמדים נוסחאות מורכבות, משוואות דיפרנציאליות וחוקי פיסיקה (שכנראה ייעלמו לרובם מהראש 5 דקות אחרי סיום המבחן) בכיתות ההנדסאים שמים דגש על ידע שמגיע מהשטח ומתעדכן כל הזמן כמו בטיחות באתר, חישובי כמויות, ניהול אתר, תכנון לוחות זמנים ותכנון מבנים נמוכים.
אז אחרי כל ההקדמה הזאת מה אני יכול להמליץ למי שבדיוק שוקל אם ללכת להירשם ללימודי ההנדסה או לוותר על התואר ולהסתפק בתעודת הנדסאי בניין? כמו שבטח אתם יודעים זאת לא תשובה של כן או לא ולכן אנסה לפרט את היתרונות וחסרונות של כל אחד מהמסלולים.
הנדסאי בניין
הנדסאי ( לפי ויקיפדיה) " הוא איש מקצוע בעל אוריינטציה טכנולוגית יישומית". ואם תרצו הגדרה טובה יותר הנדסאי הוא איש של ת'כלס. הוא לא יודע איך לבנות את תוכנת BEAMD הבאה אבל הוא יודע איך להשתמש בה בצורה מעולה. רוב הסיכויים שהוא לא יישב בוועדת התקנים הבאה אבל את התקן הוא יכול לדקלם ( לפחות את החלקים החשובים) ויותר מהכל הידע שהוא יקבל במהלך הלימודים יעזור לו להשתלב בצורה חלקה וקלה בכל מקום עבודה שאליו הוא ילך וזה אולי היתרון הגדול מכולם.
היתרון של הלימודים הוא ברור- הלימודים הם לימודים מעשיים.
עם זאת יש מספר חסרונות שלדעתי אסור להתעלם מהם. אני אתחיל מהחיסרון שאני הייתי הכי שם אליו לב אם הייתי לומד להיות הנדסאי ולא מהנדס- שוק העבודה לעולם יראה בהם כפחות שווים. אין פה כוונה חלילה לפגוע באף אחד או לזלזל במישהו (ההפך הוא הנכון) אלא פשוט להגיד את מה שיושב בראש של מי שהספיק לחוות במעט את שוק העבודה. המשכורת ההתחלתית שלהם לרוב תהיה נמוכה יותר ( לא תמיד) וחלקם יצטרכו ללכת להשלים לתואר מהנדס על מנת להתקדם במקום עבודתם ולקבל תפקידים בכירים יותר בחברה בה הם עובדים.
חסרון נוסף הוא רמת המכללות בארץ אשר מלמדות את הנדסאי הבניין. במידה והחלטתם ללכת ללמוד הנדסאי בניין עשו לעצמכם טובה ותבררו טוב טוב על רמת המכללה ורמת המרצים המלמדים בה . דרך אחת להבין לאן אתם נכנסים היא לבחון את רמת ההצלחה של אותה מכללה בבחינות חיצוניות לאורך השנים.
ואומר עוד דבר אחרון לכל מי שחושב שהוא ילך ללמוד הנדסאי בניין ואחרי זה ישלים למהנדס. זה אפשרי לעשות זאת. אבל זה מאוד מאוד קשה. אחרי לימודים של שנתיים וחצי לבוא ללמוד עוד 3 שנים זה לא משהו פשוט מה גם שתנאי הקבלה לא בדיוק מקילים על מי שכבר השלים תעודת הנדסאי. שמעתי על כל כך הרבה חבר'ה שאמרו שאחרי שהם מסיים את לימודי הנדסאי הבניין שלהם הם ישלימו תואר מהנדס אבל בפועל אני לא מכיר יותר מידי אנשים שבאמת עשו את זה ( 4 לייתר דיוק) . לצערי הסטטיסטיקה לא משקרת.
הנדסת בניין
סוף שנה א'. קורס משוואות דיפרנציאליות. לקראת סוף השיעור התפתח איזה דיון בין המרצה לבין אחד הסטודנטים. אני לא ממש זוכר על מה היה הדיון או מה היו הטענות של כל אחד מהם אבל אני זוכר את המשפט האחרון של המרצה כאילו זה קרה לפני שעה. הוא אמר " השנה הראשונה בלימודי ההנדסה מיותרת לגמרי. זה רק כדיי לסנן את מי שלא מתאים".
היום אחרי שאני כבר 3 שנים אחרי סיום התואר שלי אני יכול לתקן קצת את המנחה ולהגיד ש75% מהחומר הנלמד מיותר . זה לא שלא היה עניין בכלל בשיעורים אבל אחרי שאתה לומד קורס שלם לפתור בעיות מורכבות במשך שעות על גביי שעות רק כדי לגלות שיש תוכנת מחשב שתפתור לך את אותה הבעיה במספר בודד של שניות אתה לא יכול שלא לעצור ולשאול את עצמך למה זה היה הכרחי? למה אני צריך את הידע הזה אם בחיים אני לא באמת ישתמש בו?
אני זוכר שפעם באחד השיעורים במהלך הלימודים שלי מישהו שאל את המרצה למה אנחנו צריכים ללמוד את החומר הזה. המרצה אמר "אני לא רוצה שתלמדו איך להשתמש בתוכנה . אני רוצה שיום אחד אתם תלכו ותבנו תוכנה כזאת לבד. תבינו איך המחשב חושב". אני לא אשקר שקצת קיללתי את המרצה באותו רגע כי הרגשתי שהם מקשה עלינו ללא סיבה אמיתית. היום אני מבין בדיוק למה הוא התכוון. עולם ההנדסה עובר שינויים ענקיים משנה לשנה בין עם זה בתוכנות חדשות שנכנסות לעולם התכנון או מגוון כלים הנדסיים שמקלים את העבודה בשטח. מאחורי כל פיתוח חדש עומד בנאדם שהצליח לחשוב מחוץ לקופסא ולראות איך אפשר לשפר ולשדרג את הקיים והמוכר לכולם. ולכזה בנאדם המרצה שלי רצה להפוך אותנו.
ואולי פה טמון ההבדל. במקום לחשוב בצורה צרה ומקובעת שנצמדת לסט כלים מצומצם (אבל עם זאת יעיל) במהלך התואר אתה מקבלים כלים לחשיבה עצמאית שמי שידע להשתמש בהם נכון יוכל בהחלט להגיע רחוק בתחום.
ואולי אני אגע בעוד נקודה לא פחות חשובה- בלימודי תואר יש מעט מאוד מקום לגמישות במערכת שעות ובימיי הלימודים. מי שנשוי+ ועובד במשרה מלאה יתקשה מאוד לתמרן בין העבודה, לימודים והחיים האישיים שלו. בהרבה מכללות בארץ מציעים מסלולים מאוד אטרקטיביים לאנשים עובדים כך שהלימודים הם לימודי ערב שנוחים יותר לאנשים עובדים.
נקודה אחרונה שחשובה להבין זה כמות ההשקעה הנדרשת בלימודי תואר לעומת לימודי תעודה. במהלך התואר יש מספר רב של מבחנים קשים מאוד שדורשים המון שעות של למידה אינטנסיבית והכנת מטלות בית שלפעמים לוקחות יום שלם. לעומתם בלימודי הנדסאי הבניין יש מספר מבחנים חיצוניים אשר מקבלים חשיבות רבה מאוד בכל בית ספר להנדסאים אך שאר הקורסים הם יותר "קלילים" ודורשים השקעה של פחות שעות למידה בבית. נקודה זו מתחברת לנקודה הקודמת שמי שנמצא בשלב בחיים שלו שהוא מפרנס משפחה ועובד במשרה מלאה יתקשה מאוד למצוא זמן להשקיע בלימודים. גם כאן יש יוצאים מהכלל שמצליחים להשלים את התואר במקביל לעבודה במשרה מלאה אבל לרוב האנשים זאת תהיה משימה בלתי אפשרית.